Lauantaina olin seuraamassa TOKOn maajoukkuekarsintaa, valitettavasti jouduin häipymään paikalta kesken kamalan päänsäryn vuoksi. No onneksi se oli kaikonnut tänään, kun meillä oli valmennus. Valmentamassa olivat Elina Niemi, Katri Buchtmanni ja Satu Taskinen. Valmennuksessa oli 20 minuuttia aikaa kahdelle kouluttajalle ja meidän aamu alkoi Katrilla ja iltapäivällä oltiin sitten Satsun kanssa, mistä oli kyllä taas kovasti hyötyä, ku Satu niin tietää millanen koirankouluttaja mä oon..hih

 

Katrilla

  • Noutoa, ensin vauhti nouto ja sitten pitoa. Vauhti noudossa voi jo kuulema alkaa hieman odotuttaa koiraa ja päästä vasta sitten noutamaan. Pito treenissä Näpsällä oli muka niin hiki, että tiputti kapulaa taakse, tää onkinihan uudi ongelma. Katrin mielestä pitoa vahvistettava lisää, ennenkuin edetään
  • Kaket. Itse en ole tyytyväinen M-I tekniikan nopeuteen, joten näytin sitä ja katsottiin sen palkkausta uudestaan. M-S, I-S tekniikka oli hyvä, näillä mennään...
  • Merkkiä ja merkki keskustelua. Ei korjattavaa ainakaan tässä treenissä.

Katrin mielestä Näpsällä hyvä asenne ja huippu hyvä vauhti kapulan palautuksessa. Asenne ja tekemisen into kohdallaan ja kaikki muu plussaa.

 

Satulla

  • Seuraamista, huh..piti ottaa enemmän kuin kaksi askelta ja tää oli mulle paha..oli se kyllä Näpsällekkin. Nyt täytyy vaan edetä, ettei jäädä junnaa. Lisäksi täytyy OIKEASTI pitää sitä palkka kättä ylhäällä.
  • Paikalla oloa, no niin...Nyt sitten muuttuu taktiikka ja opetetaan pentu keskittymään siihen makaamiseen, miksi mä en oo tajunnu tätä aikasemmin vaikka Make on treenannu paikalla istumista samalla tavalla agilityssä?!? Eli härnään ja houkuttelen sitä nousee mm. nenän edessä namia heiluttaen jne. Joo, mun koirille paha paikka, ku mä oon niin hidas ja ne kurittomia, mut tätä nyt aijon kyllä tehdä.
  • Ruutu, olin näyttämässä paikan haku ongelmaa, mutta näytinkin toisen, mitä en edes tajunnu ongelmaksi, eli olen kutsunut koiran aina pois, jos paikka ei oo mua mielyttäny, Juu, ei näin..vaan pysäytetään tai tehdään jotain, ettei se tuu pois sieltä ruudusta. Helpotettiin hommaa niin, että Satu kävi näyttää paikkaa ja mä en huutanu heti jessiä vaan annoin sen etsiä itse sitä paikkaa. Juu, siitä se lähtee. Mut ihan kivasti se ainakin siihen suuntaan mihin haluun sen ni juoksee...
  • Lopuksi vielä hyppyä, hain vahvistusta sille missä kohtaa palkkaan, kun ennakoi mun mielestä ihan liikaa sitä pysähtymistä..Tähän en jaksa kyllä ihan (alohyppyyn) panostaa ihan sikana, ku ei toivottavasti tarvii tehä sitä kokeessa kuin kerran.

Kiva ja antoisa päivä, Kiitos Pirjolle järkkäämisestä. Oli varmasti Näpsällä varsin hyvä ja opettavainen päivä, kun joutui odottaa vuoroa hiljaa häkissä, ja treenaamaan useaan kertaan, plus oli pakko aina valmistella sitä omaan osuuteen..vähä kuin kisoissakin...Lisäksi treenattiin siinä makaamista ja oman vuoron odottamista, tää on niin vaikeeta...mutta onnistu lopulta ihan kohtalaisesti.

Mietittiin vielä sitä tunnarin opetusta, taidan kyllä kääntyä niihen lappuihin..a) on kylmä ja talvi b) sillä ei ainakaan voi pilata tunnaria.

Sylville taidan kokeilla sitä vieraiden kapuloiden haistelusta palkkaamista, tämä tosin jännittää edm. enemmän sillä siinä pitäs olla ihan sika nopee. Jos sillä sais sille sitä luottoo haisteluun, ettei hätäilis jos ei heti oma löydykkään.